Wednesday, October 8, 2008

CAKAP BAGUS

Dalam menghadapi era globalisasi dan ledakan maklumat dan komunikasi, usaha meningkatkan `komunikasi pembangunan' menjadi semakin penting dengan munculnya kehendak untuk membina masyarakat berilmu dan berinformasi atau K-Society. Kuasa berfikir masyarakat dan kebolehan melakukan inovasi perlu diberi penekanan agar mereka mampu untuk bersaing dan menghadapi cabaran-cabaran sosio ekonomi masa kini. Dengan cara inilah akan terbitnya kesedaran mengubah sikap dan mentaliti, memberansangkan komuniti untuk menimba dan mencintai ilmu serta menerima dan mencuba idea-idea mutakhir ke arah peningkatan kualiti dan taraf hidup mereka.

Saya terpanggil memberikan komen mengenai perkhidmatan Pusat Maklumat Rakyat atau akronimnya PMR yang disediakan oleh seluruh pejabat Jabatan Penerangan Malaysia. Dunia semakin maju, zaman dah berubah, teknologi ICT berkembang pesat, rugi kalau tidak bijak mengambil kesempatan menggunakan perkhidmatan PERCUMA ini. Walaupun kelajuan internet nya longlai menandingi keupayaan internet di kafe siber, cukup bagus kerana pelanggan tidak dikenakan apa-apa bayaran sekadar melalui prosedur penggunaan oleh pegawai yang bertugas.

Dunia maya internet boleh diterjah langkah dengan menggunakan khidmat PMR internet di seluruh pejabat Jabatan Penerangan Malaysia. Segala bentuk maklumat boleh dilayari, terpulang kepada kehendak masing-masing (pelayaran internet hanya khusus kepada bentuk MAKLUMAT semata-mata yang dibenarkan). Kepada generasi muda yang berada jauh di pedalaman tetapi mempunyai pendidikan sempurna yang luak kerja, nasihat saya gunakan teknologi internet untuk membuat permohonan kerja dalam talian (online). Daripada membuang duit RM1 atau RM2 untuk bayaran melayari internet untuk tempoh sejam di kafe siber, alangkah baik simpan duit tersebut untuk faedah lain dan hayunkan langkah masuk ke pejabat Jabatan Penerangan Malaysia dan gunakan perkhidmatan internet PMR.

Dunia maya internet adalah dunia yang cukup luas yang menjadi wadah segala maklumat. Ingatlah, ketinggian ilmu seseorang tidak dapat diukur dengan pita melainkan dipergunakan. Jika manusia tidak kuat mencari jalan untuk menuju bahagia atau tidak kuat menyingkirkan diri dari jalan sengsara dan celaka, jangan sesekali berputus-asa dan mestilah berpegang-teguh dengan tali kebenaran, mesti kuat dan tidak boleh menyerahkan diri kepada sengsara dan tidak beruntungnya, mesti tahu bahawa dahulu daripada kita, sudah berpuluh-puluh keturunan insan yang menjadi korban. Mereka telah memilih jalan sesat dan mereka telah terjatuh, kita yang terkemudian mendapat pengajaran daripada kejatuhannya, mesti memilih jalan lain, jalan yang tidak tersasar.

No comments: